14 de juny 2011

Pascual, Comellas i Argelich parlen del paper dels festivals al MAC 2011

Cristian Pascual, Jordi Comellas i Agustí Argelich, directors dels següents certàmens respectivament,  Beefeater In-Èdit, Zoom Festival  i Filmets, van respondre a les preguntes de la moderadora durant la ponència que CI&VI Festivals de Catalunya va organitzar en el marc del Mercat Audiovisual Català a Granollers, el passat dijous 9 de juny.



El paper dels festivals: l’especificitat com a valor afegit
Jordi Comellas va explicar que el seu festival, el Zoom, és l’únic amb les seves característiques a Catalunya i internacional, a l’estat espanyol.

Cristian Pascual ha creat, amb el temps, la marca In-Èdit, que conforma tota una xarxa internacional de festivals. La virtut d’aquest festival és ser molt especialitzat, cosa que li permet oferir una finestra molt clara al productor perquè el perfil del seu producte encaixi.
Agustí Argelich va presentar als assistents el seu festival Filmets. El Filmets és un festival de curtmetratges. El novembre de 2000 es va fer el programa Filmets per la Xarxa de Televisió Local. Això va fer recuperar el festival, que enguany arribarà a la 37a edició.

El Filmets està fet pels professionals del sector: distribuïdors, programadors i televisions.

Quin paper juguen els festivals en la distribució?
L’In-Èdit també funciona com a distribuïdora exercint una distribució tradicional: televisions i dvds. Pel festival, la distribució es converteix en un dels seus objectius, volen aconseguir el màxim de difusió dels seus films projectats.

El sector està demanant, cada vegada amb més insistència, que els festivals juguin aquest paper. Molts gestionen aquesta demanda creant mercats audiovisuals del tipus de producte que exhibeixen. L’any passat es va celebrar el primer mercat audiovisual del documental musical en el marc del Beefeater In-Èdit.  Comellas i Argelich van anunciar  la creació de mercats de films per a televisió i de curtmetratges en els seus  respectius festivals. El director del  Filmets va afirmar que cal treballar també la cultura i el coneixement dels mercats audiovisuals exteriors. Els festivals acaben esdevenint motors culturals i motors industrials.

Cristian Pascual va afegir que els festivals estan destinats, d’una banda, a oferir un contingut específic  per atraure al públic, utilitzant diferents estratègies de màrqueting, i de l’altre, a dinamitzar el sector industrial. Els festivals dinamitzen la indústria però això no sempre és evident. Sovint, la seva contribució és indirecta i no necessàriament aportant un benefici econòmic.  Els directors de festivals poden arribar a desenvolupar tasques d’agent de vendes, creant tendències, referents, valors.

Els festivals es readapten per a donar sortida a la distribució que demanen els productors, estan atents a com el sector s’està posicionant, a través, sobretot, de canals on-line.
Jordi Comellas va explicar que, en aquest sentit, el seu festival ofereix unes trobades per a fomentar la coproducció, on hi són convidats membres de l’ICIC, de cadenes de televisió i de productors audiovisuals.


Quin valor afegit guanyen els guanyadors dels festivals?
En el Zoom Festival, a part de diners, els guanyadors assisteixen al festival i ho aprofiten per a  fer contactes. Els productors, a més, tenen l’oportunitat de veure en pantalla gran films destinats a pantalla petita. També guanyen veure la reacció del públic.

En el cas del Beefeater In-Èdit, han modificat el concepte de premis,  transformant-los en un avançament de “royalties” per a la distribució. Així, els premiats guanyen visibilitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada